Tak už jdeme do finále a za všechno vážně dík! Možná přijde i kouzelník a pro mě takovým kouzelníkem je právě Lumina Learning, Vy už máte zmapováno skoro všechno. Víte, jestli jste poháněni disciplínou, nebo inspirací. Víte, jestli jste realista, nebo vizionář. Víte, jak moc jste extrovertní a jak moc introvertní. Ale co ještě nevíte, a to je dnešní poslední dílek puzzle do naší skládačky… nevíte, jestli Vaší úchylkou jsou lidi, nebo výsledky, a jak moc toto nastavení ovlivňuje každý Váš den. To vše a mnohem víc v dnešní „hurikánově“ rychlovce.

Ve 4 podcastech jsem Vám postupně odkryla tajemství toho, proč fungujete tak, jak fungujete. Co Vám to dává, co Vám to bere, kdy to můžete přehánět a co si o Vás může myslet Vaše okolí. Všem moc děkuji za nadšené reakce a vzkazy, jak Vám dané měření zlepšilo životy a jak jste spousty věcí o lidech kolem sebe rázem pochopili. Pokud jste je ještě neslyšeli (nečetli), ze srdce doporučuji podcasty #21, #22 a #23. Je jedno, v jakém pořadí si je pustíte nebo přečtete, instrukce k měření jsou ve všech. A co dvojice aspektů, to jedno nezávislé téma.

Navíc budu ze srdce ráda, když mi napíšete e-mail nebo pinknete zprávičku na Facebooku, LinkedInu či Instagramu, jak se Vám celé toto komplexní měření s Lumina Learning líbí a co nového jste zjistili o sobě nebo o svých blízkých. A obecně pokud máte jakoukoliv otázku týkající se diagnostiky Lumina Learning, prezentačních dovedností či Vám cinknul do nosu nápad, na jaké téma by mohl vzniknout další podcast, určitě mi taky hned napište, ráda všechny dotazy zodpovím a téma zpracuji.

Bez dalších úvodních keců a brebtů…
Dnes se vrhneme na poslední 2 aspekty z 8, které Lumina Learning v té úplně jednoduché zdarma verzi měří, a to jsou orientace na lidi vs. orientace na výsledky.

Držte si klobouky, bude to jízda, hvězdy.
Nejdříve si změříme, z kolika procent jste…
LIDUMIL, tedy jak moc jste ORIENTOVÁNI NA LIDI

Přečtu Vám celkem 6 výroků, za každé „ano, ta věta mě vystihuje“, zvedněte na ruce jeden prst. Pokud na Vás tedy bude sedět všech 6 vět, budete mít na konci zvednutých 6 prstů, pokud si na všechna tvrzení v hlavě odpovíte „ne“ (což se taky klidně může stát), nebudete mít zvednutý ani jeden prst. Tedy za každé ano – jeden prst nahoru. Za každé ne – nic nezvedáte, nic neubíráte.

1. Často měním své názory v argumentaci, abych vyšel vstříc ostatním.
2. Mám tendenci vyhýbat se konfliktům.
3. Vždy ocením přínos ostatních.
4. Spolupráce s ostatními je mojí silnou stránkou.
5. Snadno se vcítím do názorů ostatních.
6. Zajímají mě pocity jiných.

Super. Kdo jste se mnou prošel předešlé 3 podcasty, tak už moc dobře víte, co bude následovat. Pro toho, kdo poslouchá tento podcast jako první ze série 4 osobních testů roku 2021, tady máte krátkou instruktáž, jak se od prstů dostat k procentům. Když nemáte zvednutý ani jeden prst, jste na nule, nejdete do mínusu. Pokud máte zvednutých všech 6 prstů, ještě jednoduše na 100 %. Všechno mezi se počítá následovně: Počet prstů vynásobte 20 a odečtěte 7. To znamená, mám zvednuté třeba 2 prsty, 2krát 20 je 40 a 40 mínus 7 je 33. Jste tedy na 33 % ORIENTOVÁNI NA LIDI. Tedy velmi jednoduše, počet prstů vynásobit 20 a odečíst 7.

Právě jste spadli do jedné z 3 kategorií:

Jste do 30 %? Ne, Vy nejste nijak extra orientováni na lidi. To neznamená, že je nemáte rádi – jak se mi obával jeden klient, to jen znamená, že způsob, jakým diskutujete, jak spolupracujete, co u Vás ovlivňuje řešení, to vše nezakládáte na lidech, ale pravděpodobně jdete po výsledcích. Každopádně si určitě poslechněte, jak tito lidé fungují, a vsadím boty, že v tom najdete plno ze svých přátel, z rodiny, kolegů nebo možná i některého šéfa. 
Máte mezi 30 a 70 %? Pak bych Vás zařadila do „efektivních lidumilů“. Dokážete tento aspekt tedy využívat tak akorát. ?
Jste mezi 70 a 100 %? Pak orientace na lidi je Vaše extra super silná stránka! Ohromná gratulace! Vnímejte každé následující slovo a rovnou se i zamýšlejte, zda to občas v něčem trošku nepřeháníte.

Jak se projevujete jako LIDUMIL?
Jste týmoví hráči.
 Dokážete se doopravdy vcítit do ostatních a dle toho přizpůsobit svůj způsob komunikace a svůj názor na věc. Berete ohledy na ostatní a jste k nim velmi pozorní. Lehce lidem důvěřujete a zároveň působíte okamžitě velmi důvěryhodně. Jste spokojení, když v kolektivu vládne pohoda, harmonie a soudržnost. Hádky nevyvoláváte, naopak je uklidňujete. Dokážete od srdce a s nadšením pochválit ostatní a trpělivě jim vysvětlit vše, co nepochopili. Neradi lidi kritizujete, dělá Vám problém přijmout pochvalu a Vaše touha všem pomoci Vám občas znemožňuje říci někomu asertivně NE.
Ale pozor! Ne všichni jsou jako Vy! Dávejte pozor dál.

A teď se vrhneme na druhé měření, z kolik procent jste…
VÝSLEDKOMIL, tedy jak moc jste ORIENTOVÁNI NA VÝSLEDEK
Připravte si prsty a zase – za každé ano jeden prst nahoru, za každé ne nic.
1. Jsem tvrdý vyjednavač.
2. Neobávám se konfliktů.
3. Usiluji o to, abych překonal své kolegy.
4. Jsem soutěživý.
5. Rychle najdu logický nedostatek v argumentaci.
6. Když je přede mnou výzva, volím logický a objektivní přístup.

A zase stejné počty. Počet prstů vynásobíme 20 a pak odečteme od čísla 7. Výjimky jsou jen dvě, kdy nemusíte nic počítat, nemáte-li žádný zvednutý prst, jste na nule, a máte-li všech 6, jste na plných 100 %.

I kategorie máme stejné jako předtím:
Do 30 %: Hon za výsledky Vás nechává celkem chladným, Vy jste prostě zaměřený na lidi.
Mezi 30 a 70 %: Jste „efektivní výsledkomil“, zkrátka tak akorát. ?
Nad 70 %: Výborně! Kápli jsme společně na Vaši silnou preferenci, jen opatrně, zamyslete se přeci jenom nad tím, jestli to někdy nepřepísknete.

Co to vlastně znamená VÝSLEDKOMIL?
Když někdo potřebuje objektivní a racionální pohled na věc, jde za Vámi. Vidíte svět jako černý a bílý, čísla a fakta zkrátka mluví jasně. Stejně tak, jak sami pohlížíte na věc, máte rádi, když lidi s Vámi komunikují napřímo, bez vytáček. Platí na Vás pouze logické, pádné a dobře promyšlené argumenty, nesnášíte chození kolem horké kaše nebo tlachání nad kávičkou. Tak nějak přirozeně udáváte skupině směr a stáváte se jejím mluvčím. Milujete výzvy. Konfliktů se nebojíte, vnímáte je jako příležitost pročistit vzduch. Díky Vašemu zaměření ale občas můžete zapomínat na lidi jako takové, na jejich emoce a pocity v dané situaci. ‍

Jak celkově pohlížet na výsledky?
Buď máte opravdu jednu dominantní preferenci – pak si odpovězte sami pro sebe, jak Vám to v práci pomáhá, kdy přesně ji využíváte, zamyslete se i nad tím, zda tuto preferenci nepřeháníte.
Nebo Vám vyšlo vyvážení – jste tedy např. ze 73 % lidumil a ze 73 % výsledkomil, pak to buď opravdu dokážete krásně balancovat a sepínat ty správné knoflíky v těch správných momentech, nebo dané aspekty využíváte situačně. Odpovězte si zde sami na otázky: V jakých situacích si jdu tvrdě za svým a kdy se dokážu přizpůsobit ostatním? Proč to mám nastavené zrovna takto?

A už jdeme do finále! 
Kde vznikají nejčastější střety v práci?
Šéf lidumil a zaměstnanec výsledkomil: Šéfovi jde hlavně o to, aby v týmu hrála harmonie a všichni se zde cítili dobře. Nemá rád konflikty, vyhýbá se jim. Dávat zpětnou vazbu jej stresuje, rád lidi kolem sebe chválí a moc si neví rady, jak s nimi komunikovat problémy. Zaměstnance vytáčí, jak jeho šéf neumí pojmenovat věci pravými jmény, chodí kolem horké kaše, a když je průšvih, dělá, jakoby se nic nedělo, a třeba přestane odpovídat na e-maily.

Šéf výsledkomil a zaměstnanec lidumil: Šéf frčí na čísla, výsledky, termíny. Nijak extra jej nezajímá týmový duch, pokud tým odvádí svou práci. Mluví k lidem napřímo, servíruje jim vše rychle a bez emocí. Má pocit, že jim tím vlastně pomáhá, protože kdo jiný by jim dal pravdivou zpětnou vazbu, když ne on. Zaměstnanec se necítí ve svém týmu dobře, pokud se na moc dlouho zakecá v kuchyňce. Už má pocit, že ho sledují oči jeho šéfa. Nad vším, co mu šéf řekne, dlouho přemýšlí, trápí ho to a myslí si o něm, že je bezcitná bestie bez srdce.

Kde vznikají nejčastější střety doma?
Oběd u lidumilovy tchýně. Lidumil oběd domluvil, protože cítí, že maminka je sama a je jí smutno. Výsledkomil není vůbec nadšený, daný víkend má být hezky, v práci není hotov poslední úkol s termínem odevzdání v pondělí a u tchýně jste byli před měsícem. Výsledkomil zuří a vyčítá lidumilovi, že mu mělo logicky dojít, že oběd je ptákovina a maminčin momentální emoční stav není dostatečným argumentem, proč zabít sobotu při tlachání nad dortem v paneláku. Lidumil je zničený a přijde si jako mezi dvěma mlýnskými kameny.

Nebo ještě jeden vtipnější příklad je přístup k sexu. Lidumil to musí cítit, musí být naladěn, endorfiny musí lítat vzduchem, a pak začne naznačovat. Výsledkomil si logicky odvodí, že je večer, není moc přecpaný po jídle, v televizi nic nedávají, tedy je ideální čas na sex a častokrát to lidumilovi napřímo řekne. Lidumil to ale necítí, výsledkomil zase nechápe, co jako chce cítit.

Hlavní poselství tohoto podcastu je: Nejprve si změřte Vaše preference a pak odhadněte preference druhého člověka. Nebo mu přepošlete tento podcast. Následně najděte zlatou střední cestu, která bude vyhovovat oběma stranám. Ať už v práci, nebo doma. Pamatujte si, že někdo rád hovoří napřímo a jiného to může zraňovat. Dávejte lidem takové argumenty, které potřebují – ať už empatické, nebo logické. 

Jestli Vás zajímá víc a rádi byste detailně prozkoumali, jak fungujete a jak můžete zlepšit pracovní i soukromé vztahy kolem sebe, určitě se podívejte na můj web, kde zjistíte o Lumina Learning o dost víc.  Nebo si v tomto článku rovnou stáhněte plný 35stránkový vzorový profil.

Znáte někoho, komu by tyto články a podcasty mohly pomoci? Kdo by v nich našel inspiraci?
Sdílejte je, prosím, se svými kolegy, přáteli, s rodinou. Zároveň budu ze srdce vděčná za reakce, jak se Vám dnešní podcast líbil, jakou jednu větu nebo myšlenku si odnášíte právě a zrovna Vy.

Jestli ještě nejsme v kontaktu, tak si mě určitě najděte na jakékoliv síti, kterou používáte, LinkedInFacebookInstagram, kde denně sdílím inspiraci a kousek sebe. Mrkněte také na můj web www.petrabouskova.cz.