Jedna z prvních rad, které jsem sama dostala, když jsem jela na svou úplně první konferenci byla: „Najdi si v publiku někoho, kdo je víc vystresovaný než Ty, ten Tě uklidní.“ A fakt! Hned celá první řada se děsila, co tahle akční Češka s nimi bude zkoušet. A já? Uklidnilo mě to. I tak to ale bylo dost náročné publikum a já málem nedodržela časový limit. Tolik stresu najednou! Dnes už vím, jak na to, a Vy za chvilku budete vědět také! V minulých dvou podcastech – v podcastu #06 a podcastu #07, jsme dopodrobna prozkoumali hned 4 největší strachy a nejhorší možné scénáře v dějinách prezentování. Stoprocentně si oba poslechněte a dozvíte se, třeba co dělat, když Vám selže technologie, když něco zapomenete, když se Vás někdo bude pokoušet zesměšnit nebo když budete trpět nervozitou. A dnes se vrháme na další dva!

5. STRACH: STRACH Z NÁROČNÉHO PUBLIKA
Klienti říkají: „Mám strach, že se mě zeptají na něco, co nebudu vědět. Bojím se, že v publiku sedí nějaký šťoural, který mě tam totálně shodí.“

Moje rada: Základem je správné zmapování publika. Jak správně takové publikum zmapovat, na to se podíváme v dalších podcastech a zároveň na toto téma plánuji poměrně obsáhlý e-book. Dávejte lidem takové informace, jaké zrovna oni chtějí slyšet. Dále… Šťoural Vás může shodit, nebo Vy můžete shodit Šťourala, je to buď a nebo. Pamatujte si, publikum pokládá otázky z 90 % ze zvědavosti. Opravdu. To, že otázku položí trochu moc přímo, zhurta a osobně, často mluví spíš o jejich nervozitě, že jsou najednou na očích s dotazem, než o Vaší nekompetenci k tématu. Otázku vždy zopakujte, a v tom je ten trik – pokud je otázka útočná, přeformulujte ji vlastními slovy!
Např. „Jak o tomhle můžete mluvit, když jste v businessu jen 2 roky?“
Přeformulování: „Takže Vy se mě ptáte, jak jsem to vše dokázal a rozjel úspěšnou firmu jen za 2 roky?“ Voila! To zní už daleko lépe!

Dále můžete s klidem hodit pomyslný balonek s otázkou zpět člověku, který se ptal. Úplně jednoduše: „Jak jste to myslel? Můžete to upřesnit?“ Aha, už se nepotíte Vy, ale tazatel.

Pokud máte nějakého opravdového šťourala, můžete ho umlčet jednoduchým: „Vidím, že se vyznáte v oboru a plno Vás toho zajímá, přece jenom máme už jen 5 minut na dotazy a dalších 50 lidí v publiku, rád si Vás vyhledám hned po přednášce a rozeberu s Vámi cokoliv, co Vás bude zajímat.

Z mé zkušenosti: 
Když nevíte, přiznejte se, že nevíte, a dodejte, že si informaci určitě dohledáte, a když tak tazateli zašlete odpověď do emailu. Sama jsem tak několikrát učinila, nikdo to nechtěl poslat a vždy jsem z toho vybruslila s grácií a lidskou pokorou.

Zajímá mě: 
Jaké nejnáročnější publikum jste zatím zažili? Měli jste už někdy v publiku rýpala, který nedal pokoj? Jak jste si s ním poradili? Znáte někoho, kdo tyhle nepříjemné šťouraly zvládá levou zadní? Jak reaguje? Pište, prosím, do komentářů nebo na jakoukoliv moji sociální síť. Chci slyšet Vaše příběhy.

6. STRACH: STRACH Z NEDODRŽENÍ ČASU
Klienti říkají:
 „Co když přetáhnu? Nebo tam naopak budu stát jako to pako, který má před sebou ještě 15 minut času a nemá co říkat? Nebo co když budu v polovině prezentace a najednou mě utnou? Budu vypadat jako blbec!“

Moje rada: A jo, zase jsme zpátky u tréninku. Co u klientů sleduji dnes a denně, je, že mají prezentaci na 10 minut a do toho 4 000 slidů. To prostě nemají šanci stihnout! A osobně jsem alergická na větu: „Ale Peti, třeba tuhle část jen tak prolítnu,“ nebo „To jen proklikám.“ Neexistuje, abyste něco jen prolítli. Každý slide má svou nosnou myšlenku a u každého slidu byste se měli zastavit alespoň na minutu, ideálně na 2 až 3 minuty. Máte prezentaci na 10 minut? Mějte 5 slidů, ne víc. Dále si při nacvičování prezentace zapněte stopky a pozorujte, jak dlouho věnujete jaké pasáži. Musíte to dostat do krve, abyste se nemuseli naostro dívat neustále na hodinky. Na konferencích Vám běží časomíra, při online hovoru si někam viditelně umístěte hodinky. Důležité jsou časy v polovině a 5-10 minut před koncem.

Dám Vám příklad: Máte prezentaci na hodinu, musíte tedy vědět, kde v prezentaci byste po 30 minutách měli být. Nejste tam? Zrychlete. Jste tam? Udržujte tempo. Jste dál? Zvolněte. Stejně tak 5-10 minut před koncem, pokud jste zde moc pomalý, můžete opravdu pár slidů překlikat (i když já osobně to nemám ráda) a dojet nakonec. Jedině tak prezentaci ukončíte nonšalantně a profesionálně. Není nic horšího než useknutý konec, který vyzní do prázdna.

Z mé zkušenosti: Nikdy na čas neupozorňujte! Nikdy neříkejte takovéto: „Nějak nás tlačí čas, tak já to tady rychle proklikám,“ nebo „Jé, vzal jsem to nějak rychle, tak co bych Vám ještě řekl…“ Profesionální řečník nikdy, a to zdůrazňuji – nikdy neříká publiku, jak si stojí s časem. To je jeho starost, ne ostatních lidí, on musí stále vypadat, že to má absolutně pod kontrolou.

Zajímá mě: Přetáhli jste někdy? Skončili jste moc brzo? Co jste v tu chvíli dělali? Zkoušíte si prezentaci před tím, než jdete prezentovat? A schválně, kolikrát? Slyšeli jste někdy někoho, jak neustále upozorňoval při své přednášce na čas? Pište, prosím, do komentářů nebo na jakoukoliv moji sociální síť. Chci slyšet Vaše příběhy.

VELKÉ FINÁLE:
Zmapujte si své publikum od hlavy až k patě. Kdyby Vy jste byli oni, v jejich věku, v jejich profesi, s jejich know-how, co byste chtěli slyšet? Otázky z publika opakujte, formulujte je vlastními slovy, pokud je to nutné, a šťouraly včas utněte a nabídněte jim kávu a rozhovor po prezentaci.
Na čas nikdy neupozorňujte, Vy jste profík a Vy jej musíte mít za každé situace pod absolutní kontrolou. Zjistěte, kde jste v prezentaci v polovině pro Vás vymezeného času a kde jste asi 10 minut před koncem, dle toho svou prezentaci zrychlete, nebo zpomalte.


Tohle finále ale ještě nebylo tak velké jako to příští, dámy a pánové! Ukončíme tak sérii 4 navazujících podcastů  a podíváme se na poslední ze všech 7 smrtelných scénářů při prezentování! Bude to jízda!

Znáte někoho, komu by tyto články a podcasty mohly pomoci? Kdo by v nich našel inspiraci?
Sdílejte je prosím se svými kolegy, přáteli, s rodinou. Zároveň budu ze srdce vděčná za reakce, jak se vám dnešní podcast líbil, jakou jednu větu nebo myšlenku si odnášíte právě a zrovna vy.

Zároveň budu ze srdce vděčná za reakce, jak se vám dnešní podcast líbil, jakou jednu větu nebo myšlenku si odnášíte právě a zrovna vy.

Gratuluji vám! Jste u posledního odstavce, skvělá práce! Jestli ještě nejsme v kontaktu, tak určitě si mě najděte na jakékoliv síti, kterou používáte, LinkedInFacebookInstagram, kde denně sdílím inspiraci a kousek sebe. Zároveň každé úterý dopoledne posílám svým odběratelům newsletterů, nálož tipů a triků do emailu. A v neposlední řadě, jestli by vás zajímalo, jak odprezentovat cokoliv úspěšně díky těm správným gestům, je tady pro vás můj unikátní online kurz.